top of page

הסיפור האמיתי מאחורי עולמה של כריסטינה

הרקדנית ששינתה את עולם האמנות

  • תמונת הסופר/תOrly Gonen

הטינדר של הנרי השמיני

בעולם ללא מצלמות כשבני זוג ראו זה את זו בפעם הראשונה רק ביום החתונה, המלך הנרי השמיני מצא דרך מקורית לדעת איך תראה הכלה המיועדת שלו. מוזמנים לקרוא על הטינדר של פעם.


הרעיון שלי כל כך גאוני, חשב לעצמו הנרי השמיני כשקם באחד הבקרים בשנת 1538. הוא הזעיק לחדרו את היועץ האישי שלו תומאס קרומוול, כדי לספר לו בהתרגשות על הרעיון המבריק.

תומאס יקירי, אני חייב למצוא אישה חדשה. כמו שאתה יודע גרושתי קתרין מאראגון מתה תודה לאל לפני שנתיים, את אשתי השנייה אן בולין הוצאתי להורג, אשתי השלישית ג'יין סימור המסכנה נפטרה לפני חצי שנה כתוצאה מסיבוך לאחר לידת הבן שלנו, אין לי שום כוונה להמשיך לחיות לבד, אני רוצה שוב להתחתן ואני רוצה עוד בנים.


האנס הולביין, דיוקן הנרי השמיני, 1537 בקרוב, שמן על עץ, 20X28 ס"מ,


מוזיאון תיסן בורנמיסה, מדריד

תומאס קרומוול לא הגיב, הוא חיכה בסבלנות לשמוע מה "הרעיון הגאוני" של המלך והנרי המשיך. מאוד חשוב לי להתחתן עם מישהי צעירה ויש לי שני תנאים נוספים: שהיא תהייה שייכת למשפחת מלוכה עם קשרים פוליטיים שיהיו טובים לאנגליה ושהמראה שלה ימצא חן בעיני.

אני חושב שיש לי מועמדת מתאימה, סיפרו לי שכריסטינה בתו של מלך דנמרק המודח, שגרה עכשיו בבריסל, יפה, נעימה, מושכת מאוד ויש לה גומות כשהיא מחייכת.

אתה מבין שאני לא יכול להאמין לשמועות, ובגיל 47 עם בעיות הבריאות שלי, כבר אין לי כוח לנסוע במיוחד לבלגיה כדי לראות אותה. נראה לי שהכי טוב שאשלח אליה שני אנשים: שגריר שיוכל לשוחח איתה ולהשאיר לה הצעת נישואים מטעמי ואת הצייר המלכותי הכי טוב שלי, האנס הולביין כדי שיצייר אותה. אני פשוט לא סומך על הצייר שלה, יש סיכוי שהוא יצייר אותה בצורה הרבה יותר מחמיאה ואני לא רוצה להתאכזב. מה דעתך?

תומאס קרומוול חשב שהמלך קצת מגזים, אבל הוא כמובן אמר לו שהרעיון שלו נפלא וישר הלך לספר לשגריר פיליפ הובי ולצייר האנס הולביין, שהם עומדים לנסוע לבריסל.

לפני שהשניים יצאו למשימה, תומאס קרומוול הזכיר לשגריר שלא יישכח להציע לכריסטינה נישואים ומהולביין ביקש שיצייר את כריסטינה בדיוק כמו שהיא נראית במציאות כולל כל העיוותים והפגמים, כי המלך חייב לדעת איך היא באמת נראית.


האנס הולביין, דיוקן עצמי, 1543 בקרוב, גיר צבעוני, עט וזהב, 26X32 ס"מ, מוזיאון אופיצי, פירנצה




בדרכם לבריסל השגריר סיפר להולביין על כריסטינה:

כריסטינה הייתה נסיכה דנית, בתם הצעירה של המלך כריסטיאן השני מדנמרק ונורבגיה ואיזבלה מאוסטריה. כשהייתה בת שנתיים אביה אולץ להתפטר מתפקידו, אמה של כריסטינה נפטרה כשהייתה בת חמש, וכשהייתה בת 11 אביה נכלא לאחר ניסיון להחזיר את כס המלוכה, באותה שנה נפטר גם אחיה.

כריסטינה היתומה הועברה לגור בחצרו של דודה, קרל החמישי, קיסר האימפריה הרומית הקדושה, וקיבלה חינוך מעולה מדודתה, אחותו של קרל החמישי, מריה מהונגריה. בגיל 12 קרל החמישי החליט לחתן אותה עם פרנצ'סקו ספורצה השני, הדוכס של מילנו, אבל הדוכס מת כעבור שנה והשאיר את כריסטינה אלמנה בגיל 13.

הולביין והשגריר הגיעו לבריסל ב- 10 במרץ 1538, כאשר הבינה כריסטינה שמתכוונים לצייר אותה כחלק מהצעת נישואים למלך השמיני, היא לא הייתה מרוצה ואמרה להולביין שהיא מוכנה לתת לו רק שלוש שעות כדי שיצייר אותה. כשהולביין החל לצייר ושוחח איתה בגרמנית, היא פלטה לו: "אם היו לי שני ראשים, הייתי נותנת בשמחה אחד מהם למלך אנגליה".

באותו אחר הצהריים הולביין הכין רישומי הכנה, הציור הסופי הושלם זמן קצר לאחר שובו לאנגליה. הוא תיאר את כריסטינה עומדת בחדר שהקיר שלו צבוע בכחול. היא לובשת חולצה לבנה שהקצה שלה מסתיים בצווארון ובשרוואלים עם סלסולי תחרה לבנה. מעל שמלה שחורה, סמל לאבל, מקושטת בסרט דק מתחת לקו החזה שמעליה מעיל סאטן שחור ויפה עם שרוואלים מנופחים וגימורי פרווה. לשמלה ולמעיל שובל ארוך שנופל על הרצפה ומסתיר את כפות רגליה. כריסטינה חובשת כובע שחור ויפה שמכסה את שיערה, היא מתבוננת ישירות לצופה, פניה הלבנות, יוצרות ניגוד מושלם לשפתיה הצבועות באדום, כדי להדגיש עוד יותר את חיוורונה האופנתי. על הקיר מאחוריה שני כתמים כחולים, מצד שמאל צל של דמותה ומימין צל אנכי שמדגיש את גובהה.


האנס הולביין, כריסטינה מדנמרק הדוכסית של מילאנו באבל, 1538, שמן על עץ, 82.6X179.1 ס"מ,


הגלריה הלאומית, לונדון

כפות ידיה של כריסטינה משולבות מקדימה, היא מחזיקה את הכפפות היקרות שלה, היא הורידה אותן גם כדי שהדיוקן יהיה פחות רשמי וגם כדי שהנרי השמיני יוכל לראות את הטבעת עם האבן האדומה היקרה שלה ואת כפות ידיה הרכות והענוגות. לכריסטינה הבעה נעימה ורעננה, החיוך הקל מרמז על היותה אישה נעימה, אינטיליגנטית ותרבותית.


האנס הולביין, כריסטינה מדנמרק הדוכסית של מילאנו באבל, פרט, 1538, שמן על עץ, 82.6X179.1 ס"מ,


הגלריה הלאומית, לונדון


כשהנרי השמיני ראה את הדיוקן הוא כל כך שמח שנישק את הציור ואז ביקש מהמוסיקאים שלו לנגן שירים שמחים במשך כל היום.

למזלה של כריסטינה, דודה, הקיסר החזק קרל החמישי, לא התלהב מהצעת הנישואים במיוחד לאור העובדה, שקתרין מארגון, גרושתו של הנרי השמיני, הייתה קרובת משפחתו.

הנרי חיכה לתשובה במשך כמה חודשים ואחרי שהבין שהיא לא מעוניינת בו, שלח את הולביין לצייר אישה חדשה, אן מקלווה. הנרי ואן התחתנו בשנת 1540, אבל אחרי שאן הגיעה לאנגליה, המלך היה בשוק, הוא טען שהיא לא מושכת ומסריחה, שהוא לא מסוגל לשכב איתה ואחרי חצי שנה התגרש ממנה.

כריסטינה התחתנה בגיל 20 עם פרנסואה, נסיך לורן וילדה 3 ילדים. הזוגיות ביניהם הייתה נפלאה, היו להם תחומי עניין משותפים והם היו מאוהבים, לרוע המזל הוא מת במפתיע כעבור ארבע שנות נישואים.

כריסטינה מתה בגיל 69, הנרי השמיני מת 43 שנים לפניה בגיל 55, הדיוקן של כריסטינה היה תלוי בארמונו עד מותו.


bottom of page