top of page

מ"שק האשכים" של הנרי השמיני עד למכנסוני נשים

האמן שהפך את נפוליאון לגיבור ומושיע

  • תמונת הסופר/תOrly Gonen

הסיפור המפתיע של "פסל האהבה"

הוא הגיע לניו יורק בשנות החמישים של המאה העשרים כדי להצליח. צעיר בן 28, שבדיוק סיים את לימודי האמנות, קראו לו רוברט אינדיאנה, עדיין לא היה לו סגנון אמנותי מובהק והוא לא ידע כיצד להצליח למכור את האמנות שלו.

כדי להתפרנס עבד בחנות שבה מכרו ציוד לאומנים וגם בתור קלדן בקתדרלה.


הכל השתנה כעבור שנתיים. רוברט פגש את האמן אלסוורת' קלי, השניים החלו לעבוד ביחד והפכו לזוג.

תוך כדי העבודה המשותפת אלסוורת' צייר כתמי צבע שטוחים בצבעים חזקים ורוברט הוסיף עליהם אותיות גדולות ומילים. יום אחד רוברט החליט לכתוב את המילה LOVE בצורה שונה. הוא לקח את האותיות של המילה והניח את LO מעל האותיות VE השניים חשבו שזה מקסים, רוברט הבין שזה הכיוון האמנותי שלו, להכין יצירות בצבעים חזקים שמורכבות מאותיות ומספרים.

רוברט אינדיאנה בסטודיו שלו 1965


PHOTOGRAPH BY JOHN ARDOIN © JOHN ARDOIN

IMAGE COURTESY OF THE ARTIST





רוברט אינדיאנה, חלום אמריקאי, 1961, שמן על בד, 152.7X183 ס"מ, מומה, ניו יורק




https://www.moma.org/collection/works/7941


רוברט התחיל להכין ציורים שכללו מעגלים וריבועים שבתוכם מילים ומספרים בצבעים חזקים, למזלו המנהל של המוזיאון לאמנות מודרנית ראה את אחד הציורים הללו שנקרא "החלום האמריקאי" וקנה אותו עבור המוזיאון.


רוברט אינדיאנה ואנדי וורהול בלופט של וורהול בניו יורק 1964

Robert Indiana and Andy Warhol. Photo©Bruce Davidson



רוברט גילה שיש עוד אמנים בניו יורק שלוקחים אלמנטים פופולריים מחיי היום יום והופכים אותם לאמנות, אחד מהם היה אנדי וורהול. השניים הופכים לחברים, מציגים את היצירות שלהם באותה גלריה, מצטלמים ביחד, וורהול מצלם את רוברט לסרט שבו רואים אותו אוכל פטריה, הם מייסדים את זרם הפופ. ככל שהפרסום של וורהול פורח רוברט מתחיל להתרחק, הוא לא בדיוק אהב כל מה שקשור לתהילה, לסמים ולמין.


רוברט אינדיאנה, כרטיס חג המולד, אהבה, 1967, הדפס, מהדורה 250 , 86.3X86.3 ס"מ, מומה, ניו יורק



https://www.moma.org/collection/works/68726


בשנת 1965, נציגים ממוזיאון המומה מבקשים ממנו לעצב עבורם כרטיס לחג מולד, רוברט חושב שהכי מתאים להשתמש שוב במילה אהבה כברכה לחג, הוא מעצב כרטיס שבו כתובה המילה אהבה באדום על רקע כחול וירוק. כששאלו אותו מאיפה לקח את הרעיון הסביר שבילדות אמא שלו לקחה אותו לכנסייה, כשנכנס פנימה כל הקירות היו ריקים פרט לקישוט אחד שבו היה כתוב: "אלוהים זו אהבה".

בנוסף הסביר שבחר להשתמש באדום וירוק כי אלו היו צבעי השלט של תחנת הדלק שבה עבד אביו, ותמיד אהב להסתכל על השלט על רקע השמיים הכחולים. כחול וירוק היו גם הצבעים שבהם אלסוורת' אהובו, ממנו נפרד שנה לפני כן, הרבה להשתמש באמנות שלו.

האמריקאים אהבו מאוד את כרטיס הברכה, אלו היו שנות השישים, עידן ההיפים והפגנות בעד שלום לכן זה לא מפתיע שכרטיס חג המולד הזה היה הכי רווחי שהמוזיאון מכר אי פעם.



רוברט אינדיאנה, אהבה, 1966,אלומיניום, 182.9X365.8X365.8 ס"מ, ניו יורק





בעקבות ההצלחה רוברט המשיך להכין יצירות שמורכבות ממילים ומספרים, בשנת 1971 החליט להכין פסל שמורכב מאותיות. בהתחלה תכנן ליצור יצירת אמנות מהמילה "fuck", אבל זה היה נועז מדי לשנות ה – 70, לכן החליט לקחת את המילה "love" שהייתה כל כך פופולארית בכרטיס הברכה. רוברט הבין שזו מילה יותר אהובה, רגשית ומקובלת והכין פסל שמורכב מהמילה אהבה מסודרת בריבוע, כאשר האות O נוטה הצידה.


כדי לא לקלקל את העיצוב רוברט לא חתם על הפסל ולא דאג לכך שיהיו לו זכויות יוצרים עליו, בזכות הפופולאריות של הפסל חברות שונות לקחו את ה"לוגו" של המילה אהבה שיצר והתחילו לפרסם אותה בפוסטרים, חולצות ובכל מקום אפשרי. תוך זמן קצר רוב האנשים שכחו שרוברט הוא הראשון שיצר את הציור ובהמשך את הפסל, הוא לא זכה לקבל אחוזים מהמכירות של החיקויים שנעשו בעקבות היצירה שלו.


בסוף שנות השבעים, רוברט עזב את ניו יורק ועבר לגור בבדידות באי ווינלהאבן מול חופי מיין.

בשנת 2008 ברק אובמה ביקש שיעזור לו בקמפיין שלו, רוברט הכין בשבילו יצירה עם המילה HOPE בצבעי אדום כחול ולבן, הלוגו הזה שהודפס על חולצות, סיכות, פוסטרים ועוד מקומות עזר לגייס יותר ממיליון דולר לקמפיין.








































Photo: JOEL GREENBERG










רוברט אינדיאנה, אהבה, 1977, פלדת קורטן, 183X433X350 ס"מ, מוזיאון ישראל, ירושלים




רוברט מת בשנת 2018 בגיל 89. כיום הפסל אהבה הוא אחד המוכרים בעולם, גרסאות שלו בשפות נוספות מוצגות ברחבי העולם: בניו יורק, בפילדלפיה, בשוויץ וגם במוזיאון ישראל הציבו פסל עם המילה אהבה בעברית.

מקווה שבפעם הבאה כשתצטלמו ליד אחת הגרסאות של הפסל תזכרו מי יצר אותו ותחשבו על כך שרק אהבה מביאה אהבה ושהעולם שלנו יהפוך לטוב יותר אם נלמד לאהוב ולקבל יותר אחד השני.
















bottom of page