top of page

מי האיש שתכנן את המזרקה הכי מפורסמת ברומא?

הסיפור המפתיע של "פסל האהבה"

תמונת הסופר/תOrly Gonen

מ"שק האשכים" של הנרי השמיני עד למכנסוני נשים

כשהנרי השמיני התעורר הוא ביקש מהמשרתים שיקראו בדחיפות לצייר החצר שלו הנס הולביין הצעיר. כשהולביין הגיע הוא אמר לו: כמו שאתה יודע עברתי תקופה קשה. נפלתי מסוס במהלך טורניר, ולקח לי הרבה זמן להחלים, חלק מהנתינים שלי מרדו ונאלצתי להרוג את אשתי השנייה. איזה מזל שהתחתנתי לא מזמן עם אשתי השלישית ג'יין סימור המקסימה. ג'יין בהריון, אני בטוח שסוף סוף יוולד לי יורש, אני מבקש ממך שתכין בשבילי ציור גדול ואופטימי שלי ושל אשתי הטרייה עם ההורים שלי, ואל תשכח להראות אותי כמלך בשיא הפוריות.


בהתחלה האנס הולביין היה מוטרד. הוא הרגיש שהוא חייב לתאר את המלך בצורה שבה הצופים לא יידעו שהוא כבר בן 46, חסר בטחון, ושקשה לו לזוז בגלל כאבים נוראיים ברגליים. הוא רצה שהמלך יהיה מרוצה, הרי בסופו של דבר ייתלו את הציור בלשכה החדשה שלו בארמון וייטהול המפואר, הארמון הכי גדול באירופה.


האנס הולביין, דיוקן הנרי השמיני, 1537 בקרוב, שמן על עץ, 20X28 ס"מ




















מוזיאון תיסן בורנמיסה, מדריד


אחרי התלבטויות האנס הולביין הבין שממש פשוט לרצות את המלך, הוא יתאר אותו בתנוחה חדשה וישתמש בבגדים שלו כדי שייראה מלך חזק כוחני ומרשים.


הנרי מתואר באחד מחדרי הארמון, עומד זקוף וגאה כשהגוף שלו בתנוחה אלכסונית אבל הפנים שלו חזיתיות, מסתכל ישירות אל הצופה ונראה צעיר ובריא. הרגליים שלו ארוכות ומפושקות, כפות הרגליים פונות הצידה כדי לתמוך בגוף הגדול של הנרי שבמציאות היו לו רגליים קצרות. הפיסוק של הרגליים מאוד אגרסיבי ולא היה מקובל באותה תקופה, זוהי עמידה כמו של מפקד וחלק ממה שעוזר להנרי להראות בטוח בעצמו.


בעקבות האנס הולביין הצעיר, דיוקן הנרי השמיני, 1537 בקרוב, שמן על בד, 134.5X239 ס"מ,


גלריית האמנות של ווקר, ליברפול, אנגליה


אמנם אין לו כתר מלכות או שרביט אבל הבגדים שלו עשויים מבדים יקרים, מקושטים ברקמות זהב ומשובצים באבנים יקרות. יש לו שרשראות וטבעות עם פנינים, זהב ואבני אודם, הכתפיים המרופדות והמנופחות גורמות להן להראות רחבות מאוד כך נדמה לצופים שהנרי גברי וחזק. ביד אחת הוא מחזיק כפפות עור וביד השנייה הוא אוחז בשרשרת זהב שקשורה לפגיון. הידיים והאביזרים נועדו להדגיש את הפרט הכי חשוב בציור, הן ממסגרות את הבד שמכסה את איבר מינו וגורם לו להראות גדול ובולט.

אז מה זה הבד המצחיק שמבצבץ דרך פתח החצאית של המלך?


בעקבות האנס הולביין הצעיר, פרט, דיוקן הנרי השמיני, 1537 בקרוב, שמן על בד, 134.5X239 ס"מ,

גלריית האמנות של ווקר, ליברפול, אנגליה


במאה ה - 15, המכנסיים של הגברים נראו כמו גרביונים הדוקים, לכל רגל היו מכינים גרביון נפרד ומעליהם הגברים היו לובשים מעין חצאיות קצרות. במרכז החצאית תמיד היה פתח, כלומר כולם יכלו לראות את אותו איבר שאמורים להצניע.

בתחילת המאה ה - 15 המלך אדוארד הרביעי החליט שזה יותר מדי מביך והוציא חוק שחייב את כל הגברים לכסות את האיבר, כך נולד לו אביזר אופנתי חדש, "שק האשכים" ה "Codpiece"- זו הייתה חתיכת בד בצורת משולש שהסתירה את המפשעה ונקשרה בפינות בעזרת שרוכים או כפתורים.

מהר מאוד הגברים הבינו שהאופנה החדשה יכולה לעזור להם לשפר את המראה הגברי שלהם. במאה ה - 16 "שק האשכים" היה מעוצב, נעשה מבדים יקרים והוסיפו לו ריפוד כדי שיחשבו שאיבר המין לא רק גדול אלא גם כל הזמן זקוף.


גם האנס הולביין הצעיר הדגיש את "שק האשכים" של הנרי השמיני. למלך היה מאוד חשוב להרשים, להראות שאחרי

כ – 27 שנים בשלטון ללא יורש ממין זכר, אין לו בעיית פוריות, זוהי הכרזה על הגבריות שלו.


הציור הזה הוא למעשה העתק של הציור המקורי שתיאר את הנרי עם ג'יין סימור, והוריו, הנרי השביעי ואליזבת מיורק. הנרי היה מאוד מרוצה מהתוצאה הסופית לכן ביקש מציירים נוספים להכין עוד העתקים של הציור. את הציורים הוא נתן במתנה לחברים ושגרירים וזה בהחלט מסביר מדוע זהו הדיוקן הכי מפורסם שלו, למרות שהציור המקורי נעלם בשריפה שפרצה בארמון וייטהול בשנת 1698.


ג'יין סימור ילדה את הנסיך אדוארד, אך מתה מזיהום כמה ימים לאחר הלידה. הנסיך הפך למלך אדוארד השישי בגיל 9 אך מת ממחלה בגיל 15, שבע שנים לאחר מותו של אביו, הנרי השמיני. "שק האשכים” יצא מהאופנה בשנות התשעים של המאה ה – 16, אבל עד היום מוסיקאים ומעצבי אופנה מפורסמים משתמשים בו כגימיק לזהות מינית וגבריות.


תלבושת של מייקל ג'קסון בהשראת "שק האשכים"

Michael Jackson performing during his Dangerous tour in 1992. Photograph: Phil Dent/Redferns



בחברה של ימינו לא קשה לדמיין איך היינו מגיבים עם מישהו היה יוצא החוצה לרחוב כשהוא לובש "שק אשכים", אותו אביזר אופנתי עם הצהרה מינית כל כך בוטה. כיום מקטרים על אורך המכנסיים והאם זה מוסרי או לא מוסרי לנערות ללבוש מכנסונים קצרים, למרות שהורים מתלוננים שבלתי אפשרי למצוא בחנויות מכנסיים לבנות שמגיעות עד גובה הברכיים. לי באופן אישי לא מפריע אורך המכנסיים של אף אחד או אחת, מפריע לי ששופטים אנשים לפי מה שהם לובשים, אני בטוחה שיש דברים יותר מעניינים בעולם להתעסק בהם.


תצוגת אופנה של תום בראון 2020










Photo Credit: thombrowne.com


תגובות


bottom of page